Den snöiga dagen

Idag har det snöat. Mer än vanligt. Mer än vanligt på en hel vinter... typ.

Jag övervägde att ställa ner Neela i snön på vår uppfart och fota henne bara för att det skulle se roligt ut, men skulle i bästa fall se toppen av hennes mössa, men kände att min önskan om att ha roligt och neelas önskan om att inte bli misshandlad av sin mamma inte riktigt var förenliga på den punkten... Så jag slängde ut katten istället. Han har ju päls! Hehe. Nu är jag och katten inte kompisar...

Har gjort några bra saker idag. Och några mindre bra saker. Här följer dessa utan inbördes ordning och reda:

Sov till halv tio då Neelis väcker mig med sitt allra soligaste leende.

Åt frukost i godan ro.

Tog på Neela overallen - eller utlyste krigsförklaring, det är samma sak i det här huset...

Pulsade ut till den röda bilen som dagen till ära stod på "soptunneparkeringen" - alltså en bit från huset och lite "invriden"

Tråcklade in barnent i bilstolen.

Backade ut bilen på vägen. Eller, korrektion, backade bilen med full fart rakt in i det som på sommaren är vår häck och på vintern en ganska typisk snöhög. Detta var jag vid sagda tillfälle dock lyckligt ovetande om och trodde i min enfalld att jag bara haft för lite far när jag skulle över plogkanten. Körde fram lite. Tog sats för kung och fosterland och gjorde självklart om samma manöver en gång till. Det är ungefär nu jag inser att med en helt värdelös backspegel (som ramlar ner varje gång man stänger dörren) och en backspegel som  är skymd bakom lillans bilstol så ser man inte riktigt var man kör. Så jag kliver ut i snön för att kolla att jag är på rätt spår. Det är jag inte. Men inte så sjukt långt ifrån heller. Så jag gör ett nytt försök och kör självklart fast. Ishalka under snön och snö upp till dörrarna på bilen och jämmer och elände och nu blir jag riktigt irriterad och är tvungen att hämta spaden. Skottar. Provar igen. Skottar. Lillan är less och börjar skruva på sig. Jag är arg. Hur svårt ska det vara. Det fattas en ynka meter sen är jag ute på gatan!! Men trots att jag samlar all min arga energi och gasar allt vad jag kan så sitter bilen vackert och vägrar skjutsa Neela till dagis. Dumma bil. Dumma snö. Dumma gård. Dumma dagis(!?!)  Dumma allt. Nu skiter jag i allt så känns det bättre. Bestämmer mig för att gå över till grannen och beklaga mej.

Grannen är på väg till stan och vi får lift med henne till dagis!

Spatserar på solbacken med grannen och hittar REIMA overaller billigt, frågan är bara vilken storlek vill Neela ha nästa vinter??

Försöker oss på att köra hem. Nu snöar det så sjukt mycket och zx:en går inte fort men trots det håller vi på att missa att se ploglastbilen (!) som är framför oss, tros att den både har saftblandare och anndra lysen... Snörök.

Plötsligt blir världen vit. Riktigt vit. Vi ser INGENTING! Marie kör så sakta att vi typ står still och när snön lagt sig lite är vi på väg rakt in i ett räcke. Faaaarligt! Man tappar ju helt kollen när allt är vitt och man inte ser ett skit utom snö, snö och snö. Får bilen på banan igen och kommer oss hem.

Sen ska Sandra vara duktig. Ringa Dell och be om en ny strömkabel då vi misstänker att den som hör till datorn är död. Datorn har inte gått starta på 3 veckor. Får prata med en man med mumintrollsdialekt och han låter så snäll när han frågar om jag provat koppla lös batteriet.
Vilket batteri??
Hade du en laptop?
Jaa, men jag tror inte den har nåt batteri , det är ju strömkabeln som...
Om du tittar under datorn så ser du nog ett batteri där...
*Tittar*
Jooo! *förvånat* Det är ju ett batteri där , ett stort!

Och det är ungefär nu som jag inser hur fantastiskt korkad jag nyss har varit och hoppas vid gud att killen i den andra änden av telefonen gör det enda rätta och skrattar tills han storknar och sedan ojjar sig över vilka puckon som köper datorer... Jag börjar tokskratta och försöker förklara att nu fattar jag varför man har ett batteri och hihi och hm... Hur som helst lyckas vi med förenade krafter laga datorn på ett så enkelt sätt att jag nog skulle kunna göra om den här manövern själv nästa gång och han är så rar när han frågar om jag har några mer problem med datorn och jag svarar till hans förvåning att Nej det har jag inte , men passar samtidigt på att förklara att datorn är så bra så - och snygg - och vit...

Senare har jag även lyckats med följande stordåd under dagen: pratat med alltele och kommer att få tillbaka pengar av dom då jag lyckats betala samma räkning flera gånger, pratat med bankOlas telefonsvarare, lagat kyckling och ris till familjen, promenerat efter Mårten och grannens hund (jo, för det är ju inte på något sätt så att jag och Mårten går tillsammans utan det är snarare så att vi går samtidigt...) Försökt skaffa mig ett sälskap till helgens scrapmässa samt Nattat Neelan och nu slutligen BLOGGAT! 

Och snön faller... och imorgon ska Neelis skjutsas till dagis... med bilen som är begravd någonstans under snön...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback