sovtider...

Nu har vi börjat landa ordentligt här hemma och livet med lillan känns något mer vanligt och omän vi inte kan kalla något för vardag ännu så har vi iallafall något mindre kaos än det var de första dagarna hemma.

Neela är nu tre veckor och fyra dagar och vi tycker bara mer om henne för varje dag. Hon är helt sjukt söt och kan göra roliga grimarser och roliga ljud... och mindre roliga ljud... Ett av de mindre roliga ljuden är "Hungrig"-ljudet, 04:30... följt av "jag är pigg och vaken och tänker inte sova något mer" - ljudet...  vilket resulterar i  Sandra får vara vaken från halv fem på morgonen till närmare nio... för att sedan beskåda den underbara dotterns skönhetssömn... resten av dagen... självklart extra djupt och gott från sex på kvällen till halv tolv...

Man kan utan att överdriva konstatera att jag och Neela har lite olika uppfattning om när på dygnet man ska sova och när på dygnet man ska vara vaken och rolig. Jag uppskattar tillexempel att sova mellan halv fem och iallafall sju/halv åtta på morgonen... Neela tycker att det är en ljuvlig tid att vara vaken och glad på. Hon är även av åsikten att eftermiddag/väll är en bra tid att sova natt, vilket får till följd att alla våra vänner och släktingar bara får träffa en sovande flicka och spenderar en stor del av tiden med att försöka få henne att vakna så de får se hennes ögon. Jag försöker glatt bjuda hit dem vid halv fem på morgonen, men det är ingen som vill hälsa på oss då... Och jag måste säga att jag förstår dem...

Men förutom delade meningar när det kommer tillsovtider så är vår dotter alltigenom underbar och perfekt!


Har sedan Neelas ankomst till världen fått omvärdera ett antal saker som jag tidigare hade en bestämd uppfattning om. Tänker nämna några.

Ordet AJ.
Detta lilla ord har nämligen fått en helt ny betydelse och jag ångrar att jag slitit på det ordet i meningslösa sammanhang tidigare. Nu vet jag vad jag ska ha ha det ordet till... Att föda barn gör ont. Då måste man säga AJ. Högt. Och ganska många gånger... så många att man till slut blir less på sej själv och bestämmer sig för att variera sig lite... så då sa jag ONT istället... Undra om någon (läs barnmorska/ undersköterska /Mårten) uppskattade min variationsrikedom...

Ordet LYX
Lyx är när varken jag Mårten eller Neela är sjuka. Lyx är när lillan somnar direkt hon har ätit mitt i natten. Lyx är när jag får tio minuter att duscha i lugn och ro. Lyx är att kunna sitta vid datorn en halvtimme utan att bli störd... och inget av dom sakerna var ens i närheten av att hamna på min "lyxlista" före Neela flyttade in i vårat hus och vårat liv...

Ordet UTVILAD
Att få sova fyra timmar i sträck! Tänk! Man blir som en ny människa efter ett sånt långsov!

Begreppet GÅ PÅ STAN
Var finns det hiss? Kommer jag igenom där med vagnen? Hinner jag kolla på det där innan hon vaknar? Kan jag verkligen sitta här, mitt bland alla dom här människorna, och amma? Hur kan det komma sig att jag har en lång handlingslista med mej till stan men lik förbaskat kommer hem med något  (klädesplagg)  till Neela... som inte stod på listan... och allt som stod på listan är kvar i affärer på stan...

Jaa... jag kan konstatera att världen inte är densamma sen du kom, men jag skulle inte för något på jorden vilja ha den på något annat sätt!

Kommentarer
Postat av: Emma

Hihi oj vad man känner igen sig i det du skriver! Det var som en chock i början, men jag lovar att om några veckor så kommer allting att kännas hyfsat normalt igen. Det är svårt att tro det, men det kommer en tid då bebisen helt plötsligt kan ligga vaken och titta på då man käkar. Det kommer också en tid då bebisen börjar sova längre pass på natten, och efter ett tag blir man bra på köra barnvagn i stan (man får köra på människor som står ivägen) Hihi kram på dej

Postat av: Kicki

Jag kan komma och hälsa på före jobbet imorrn! Vid fyrasnåret på morronen.... hihi! :) du kan ju trösta dig med att du inte är ensam om att vara vaken okristligt tidigt imorrn! :) Kramar

2008-01-03 @ 15:30:24
URL: http://nifty.blogg.se
Postat av: Linda lurv

Vilken omställning det måste vara! men på ett förtjusande om än omtumlande vis? Det går nog aldrig att förbereda sig nog, eller? Känner man sig som en "adrenalinstinn zoombi" hela tiden då sömnbristen sätter sina spår? Hoppas du och Neela finner en sömnrytm som passar er båda snart. Kramar!

2008-01-03 @ 18:23:47
Postat av: ulrika vestin

hur går det med katterna och neela??

2008-01-03 @ 22:09:35
Postat av: Linda Gosing

När jag är som mest gnällig brukar jag tänka att jag iaf har mat i magen och tak över huvudet - DET är lyx för MASSOR med människor världen över.
Det är klart att en liten bebis vänder upp och ner på tillvaron, det måste ju vara i princip helt omöjligt att leva som man gjorde innan men å andra sidan - har man en guldklimp som er lilla Neela så uppväger det väl en hel del?

2008-01-05 @ 23:55:03
URL: http://lindagosing.tjejsajten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback